Automat personbil B

Automat eller manuell

Hos oss kan du välja på automat eller manuellt växlad övningskörning!

Det blir allt vanligare att ta körkort för automat - det beror på flera saker

Framtiden
Automatbilar blir allt vanligare. Bilindustrin ställer om och bland många modeller kan man inte längre välja manuellt växlade fordon. Miljövänligare elbilar och elhybrider med tar allt större marknad. .

Övningskörning hemma
På handledarkurserna uppger de allra flesta blivande handledarna att de har automatbil hemma. Det blir svårare att komplettera övningsköra på trafikskola med att öva privat för manuellt körkort. Ifall man börjar öva med automat hemma, kan det bli förvirrande att övningsköra med manuell på trafikskolan och i värsta fall kan fler lektioner kan behövas.

Bekvämt val av bil
Om man redan är yrkesarbetande tänker många köpa automatbil när körkortet är klart även om man har körkort för manuell. Trafiken blir intesivare och det är bekvämt att både under utbildning och med färdigt körkort kunna fokusera mer på trafik och medtrafikanter än på att växla.

Körkort snabbare - färre lektioner - sparar pengar
Kanske ett jobb väntar, utlandsstudier m.m. Det går snabbare för alla att ta ett automatkörkort, jämfört med om samma person tagit körkort med manuellt växlad bil. Man tycker inte att det är värt tid och pengar för att lära sig hantering av växellåda.

Kämpigt att lära sig växling
En del elever har lite svårare än andra att hantera manuell växellåda. Många vet redan från början att de vill ta automatkörkort medan andra vill prova med manuell först och sedan jämföra med automat.

Nackdelar:
Begränsningen att bara kunna köra automatväxlade bilar upplevs framför allt om man inte kommer att köpa egen bil utan är beroende av att hyra/låna bil och då man ska samköra med vänner.

Uppgradera till manuell senare?
Då behöver man inte göra om allt med riskutbildningar och teoriprov. Endast en godkänd uppkörning krävs.