BE körkort tungt släp Göteborg Hisings Kärra släp Hisingen Kungälv Säve trafikskola bra rekommenderas  körskola bilskola prisvärd billig bäst rekommenderas

Tungt släp BE

Ger dig körkortsbehörighet att köra ekipage upp till 7 tons totalvikt, varav dragfordon max totalvikt 3,5 ton och släp max totalvikt 3,5 ton.

Våra övningsbilar är VW T-Roc, välj på manuell eller automat. Körprov med automat påverkar inte vilken typ av bil du får använda när du fått din behörighet.

Vilken behörighet behöver du för en viss typ av ekipage? Gå in på flik släpvagnskalkylatorn, på denna sida. Registreringsnummer behövs.

Ta med körkort under körlektioner och prov!

Priser:

Startpaket: datorteori, BE-boken, Vägmärkeshäftet, körlektion (100 min): 2990 kr.

Eventuella extra lektioner 100 min: 1890 kr
B-boken: 400 kr

Uppkörningsdag: 2690 kr
Uppvärmning/repetition 40 min, samt lån av bil och släp under uppkörning upp till 90 min.

Tillkommer: Trafikverkets avgift: 1650 kr. Faktura och info skickas från dem efter provbokning. det går även att betala i förväg. Sök "trafikverket boka prov" välj "betalning" Det går att swisha eller betala med kort. Man kan även skriva ut kvitto.

Ev. återbetalning  vid avbruten utbildning: kvarvarande saldo minus 10 %

Förberedelser:

Kom till oss för registrering och köp av startpaketet. Du får BE-boken, vägmärkeshäftet och inloggning till vår webbaserade datorteori.

Vi hjälper dig med synprövning som ska bifogas ansökan om körkortstillstånd om du inte redan har det klart. Ansök om tillståndet hos Transportstyrelsen med Bank-ID via flik på denna sida. Välj "beställ blankett" om du inte har Bank-ID

Utbildning

Kunskapsprov:

Du börjar med att studera körkortsteorin med din bok och övningsprov i datorteorin. När du nått uppsatta mål, kontaktar du oss för bokning av kunskapsprov och den utbildningslektion som ingår i startpaketet.

Obs!
Mer än hälften av frågorna i datorteorin och Teroriprovet gäller trafikregler, trafiksäkerhet och vägmärken. Du bör ha tillgång till B-boken. Köp den av oss, låna på bibliotek eller av någon i bekantskapskretsen!

När kunskapsprovet är godkänt och läraren bedömer dig redo för uppkörning, bokas det. Har du tidigare erfarenhet av körning och backning med släp, räcker det ofta med den första lektionen, ibland behöver man boka mer.

Övningskörning: i startpaketet ingår körlektion 100 min. Då går man igenom säkerhets- och funktionskontroll, hårdbroms, körning i trafik såsom backa runt hörn, cirkulation och korsning. Lektionen förbereder dig för att klara körprovet. Efter lektionen tar ni ställning till om det behövs mer övning för att vara förberedd. Om du har liten eller ingen vana alls vid körning med släp behövs nästan alltid fler lektioner.

Privat övningskörning för BE? Tänk på att den privata handledaren behöver ha ett BE-kort och ha haft det i minst 5 år under de senaste 10 åren. Man behöver även ansöka om handledartillstånd hos Transportstyrelsen, ingen introduktionskurs krävs. Se mer på www.Transportstyrelsen.se

Uppkörning:

Du kommer till trafikskolan för uppvärmningslektion som avslutas på Säve, där provet utgår ifrån. Provet varar i 90 minuter och du får visa färdigheter i bl. a. säkerhets- och funktionskontroll, körning, backmanövrering.

Företag och större grupp?

Kontakta oss för ev. personligt upplägg  / info@karrarodbotrafikskola.se