B-kort Personbil körkort Kärra-Rödbo Trafikskola manuell eller automat trafikskola körskola bilskola Göteborg Hisingen Kungälv bästa prisvärd rekommenderas

Personbil B

Vi hjälper dig hela vägen till den lyckliga dag då du har ditt körkort i handen! Vägen dit kan innebära en hel del tid och arbete, men det är samtidigt en mycket rolig och utvecklande tid i ditt liv. Välkommen hit för mer information eller frågor!

Förberedelser: inför övningskörning

behöver du ett körkortstillstånd. Det ansöker du om hos Transportstyrelsen via länkarna högst upp på sidan. Om du inte har e-legitimation (bank-id) väljer du länken "beställ blankett. Ansökan är avgiftsfri.
Vi kan hjälpa dig med syntestet som behövs för ansökan. Ta med giltig legitimation. Använder du glasögon/linser behöver du göra synprövning både med och utan. Vi skickar in resultatet på syntestet till Transportstyrelsen digitalt för snabbast handläggning.
När körkortstillståndet är godkänt kan du boka körlektioner. Tänk på att det oftast är väntetid på att starta upp utbildningen (normalt 2-8 veckor beroende på vilka tider på dagen du kan köra och när på säsongen vi är).

Kombinera utbildningen på trafikskola med privat övningskörning?

Då behöver du förutom körkortstillstånd, även ett handledartillstånd. För att få det beviljat behöver både du och din blivande handledare gå en kurs. Se flik "Introduktionskurs".

Hur många lektioner behöver jag?

Det är en vanlig fråga som är svår att svara på. Alla elever är olika individer med sina styrkor och svårigheter. Mest effektiv, både tidsmässigt och kostnadsmässigt blir din utbildning, om du tänker på följande:

# Kör regelbundet! En - två körlektioner i veckan kan vara ett riktmärke. Hur ofta som är rätt för dig, beror på när du har som mål att ha ditt körkort. och ifall du övningskör privat också.
# Kombinera med privat övningskörning! På så sätt får du värdefull mängdträning. Bäst brukar det bli om du efter en körlektion, övar hemma på just de moment du lärt dig på körlektionen, då sätter det sig i ryggmärgen fortare.
# Din privata handledare får gärna följa med på några körlektioner för att se och höra hur vi undervisar, bli säkrare i sin egen roll och få möjlighet att ställa några frågor mot slutet av lektionen.

# Börja med dina teoristudier i samband med att du börjar övningsköra, du utvecklas snabbare som förare när du förstår teorin och reglerna. Som alltid är det bättre att plugga målmedvetet över längre tid, än att stressa in i det sista. Tänk på att du ska ha med dig körkortsteorin hela livet.
# Din motivation påverkar din inlärning!

Webbaserad datorteori och bokning

När du valt ett startpaket får du en personlig inloggning till vår teoricentral. Där får du tillgång till webbaserad teori och digital bok med begränsade frågor. Här finns även bokningsfunktion av körlektioner. Du ser dina bokade och redan utförda lektioner, ditt digitala utbildningskort samt ditt lektionssaldo.

Riskutbildning del 1 (Riskettan) bokar vi in åt dig i början av din utbildning. Den behandlar riskbeteende i trafiken, är helt teoretisk och hålls i trafikskolans teorisal.

Riskutbildning del 2 (halkkörningen) utför du i den senare delen av din utbildning,

När du närmar dig slutet av din utbildning så bokar vi ditt kunskapsprov och förarprov. Din trafiklärare gör tillsammans med dig en bedömning av när du kan vara redo för teoriprovet och hur många körlektioner du troligen kan komma att behöva inför uppkörningen. Ni planerar in de körlektionerna och bokar provdatum utifrån den planeringen.