Kärra-Rödbo Trafikskola Hisingen Intro Introduktionskurs Handledarkurs Kärra Kungälv Hisingen Göteborg rekommenderas Trafikskola Körskola Bra billig utbildning privat övningskörning körkort

Introduktionskurs / Handledarkurs

Introduktionskurs för handledare och elev (handledarkurs). Kursen är obligatorisk inför privat övningskörning, som ger värdefull mängdträning som komplement till körlektionerna på trafikskolan. Ansök om tillstånden hos Transportstyrelsen, via länkarna på denna sida. Ansökan är avgiftsfri.

Nästa kurs:

onsdag 17 april 17:15

tisdag 21 maj 17:15

tisdag 18 juni 17:15

Plats: Tagenevägen 72, södra Kärra

En busshållplats från Kärra Centrum, buss 40 eller X2 hpl Kärraporten och buss 42 hpl Trankärrsgatan

För kurser som börjar 17:15:
Var på plats 17:00
för att visa legitimation, gäller alla deltagare. Körkort, passa, ID-kort  - obs inte digitalt ID),
var på plats 16:45 ifall även syntest ska göras för eleven.

Fri parkering i anslutning till fastigheten som är andra på höger sida direkt efter Tingstads lager. 1 busshållplats från Kärra Centrum.

Pris:

Vårerbjudande 490 kr per deltagare. (Tidigare 550 kr) Ev. syntest till halva priset (50 kr) i samband med kursen (se nedan för mer info) / fikapaus ingår .

-Både den blivande handledaren och eleven behöver gå kursen, därefter är den giltig i fem år.

Anmälan och betalning:

Anmäl er via kontaktformuläret på denna sida, mejla, ring eller besök oss. Skriv kursdatum och namn på alla deltagare och ifall någon behöver göra syntest för ansökan om körkortstillstånd.

Kontrollera att mejladressen blir rätt om anmälan sker via formuläret, hör av er inom några dagar om ni ej har fått bekräftelse på anmälan! Se även i inkorgen för oönskade mejl, dit mejlet ibland kan komma.

Betala kurs och eventuellt syntest i samband med anmälan efter att ni fått bekräftelse från oss.
Betalning sker via bankgiro 5840-3296 eller swish 123-611 80 04.
Skriv kursdatum och namn på raden för anteckningar. Vid swishbetalning måste betalaren vara en av de anmälda.

De elever som ska ansöka om körkortstillstånd behöver göra ett syntest. Halva priset 50 kr under introduktionskursen. Om körkortstillstånd redan finns, t ex inför AM-utbildning, behöver inte syntest oftast inte göras. Kontakta oss vid tveksamheter.

Ev. ombokning till annan kurs ska ske senast 4 vardagar före bokad tid för att vara kostnadsfri.
För återbetalning av ev. avbokad kurs behöver avbokning ske senast 10 dagar före kursdatum.

Kursdagen:

-Var här senast 17:00 för närvaroanmälan och legitimationskontroll.

-Var här senast 16:45 om syntest ska utföras (gäller de som ska ansöka om körkortstillstånd).
-I samband med handledarkursen utför vi syntestet för halva priset (ord. pris 100 kr).

-Komplettera gärna med "Handledarboken" som är ett utmärkt hjälpmedel under er privata övningskörning! / 140 kr

Under kurskvällen som är 3, 5 tim inklusive fikapaus, får ni information och tips inför er övningskörning, vad man bör tänka på inför sin roll som handledare. Vi har diskussioner om trafikregler och risker, värderingsövningar och filmer. Under en kortare paus serveras det fika. Välkomna!

Eleven ska ha fyllt 15 år och 9 månader vid tiden för kursen
Handledaren ska vara minst 24 år
och haft B-körkort i minst 5 år under de senaste 10 åren och inte mist körkorten under de senaste 3 åren.

Kursen är giltig i 5 år efter kursdatum. Under denna tid kan man ansöka om nytt handledarskap för ny elev eller handledare.

Du behöver förstå och tala bra svenska, om inte, behöver du ha med dig tolk. Pga utrymmesskäl och planering behöver du anmäla detta i förväg. Gör det vid anmälan till kursen eller senast dagen före kursen. Detsamma gäller vid teckentolk.

Ansök om tillstånden

Behöver inte vara klart före kursen. Rekommenderar att man gör det 3-4 dagar före kursdatum eller så snart som möjligt efter kursen. Ansökan görs enklast via länkarna högst upp på denna sida

-Eleven ansöker om körkortstillstånd.
-Handledaren ansöker om handledartillstånd
mellan sig och eleven.
-Ansökan är avgiftsfri
-För ansökan - gå in på länkarna högst upp på denna sida.
 Om ni inte har e-leg välj fliken med "beställ blankett" och översta valet "körkortstillstånd med syn och hälsointyg"  respektive tredje valet uppifrån "   handledarskap privat övningskörning"

Övningskörning får påbörjas först då ni fått hem tillstånden i brevlådan eller er digitala brevlåda och eleven fyllt 16 år.
Från 2023 måste man medföra giltig legitimation under privata övningskörningen. Risk för böter vid kontroll om man glömmer det.

Kursen är giltig i 5 år och under denna tid kan man göra ansökan om ny handledare eller elev hos Transportstyrelsen.

För mer information om handledarskap och vad som krävs, se länkar högst upp på denna sida,